کد مطلب:122626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

نصایح آن حضرت در بستر شهادت
جنادة بن ابی امیه گوید: در بیماری امام حسن علیه السلام كه به آن بیماری ارتحال فرمود، به خدمت آن حضرت رفتم، دیدم در جلوی حضرت تشتی گذاشته و لخته های خون از گلوی مباركش در آن تشت می ریخت...، در این موقع از آن حضرت تقاضای موعظه كردم، پذیرفت و فرمود:

آماده سفر آخرت باش و قبل از مرگت توشه ی سفر را تهیه كن و بدان كه تو در طلب دنیایی و مرگ تو را می طلبد، غصه ی آینده را در زمان حال نخور، بدان كه آنچه بیشتر از روزی ات جمع می كنی، خزینه دار دیگران هستی. بدان كه در حلال دنیا حساب و در حرامش عقاب و در چیزهای شبهه ناك توبیخ می باشد.

پس دنیا را به منزله ی مرداری بپندار و از آن به مقدار آنچه كه انسان مضطر، از گوشت مردار استفاده می كند، بهره گیر، تا اگر حلال باشد، زهد پیشه كرده باشی، و اگر حرام باشد، معذور شناخته شوی، و اگر شبهه ناك باشد توبیخ مختصری شوی. برای دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه هستی، و برای آخرتت آنگونه باش كه گویا فردا خواهی مرد. اگر عزت، بدون طایفه و هیبت، بدون قدرت می خواهی، از ذلت معصیت به عزت اطاعت خداوند پناه ببر. [1] .



[ صفحه 130]




[1] «استعد لسفرك و حصل زادك قبل حلول اجلك، و اعلم انك تطلب الدنيا، و الموت يطلبك و لا تحمل هم يومك الذي لم يأت علي يومك الذي انت فيه، و اعلم انك لا تكسب من المال شيئا فوق قوتك الا كنت خازنا لغيرك، و اعلم ان في حلالها حسابا و في حرامها عقابا و في الشبهات عتابا فأنزل الدنيا منزلة الميتة، خذ منها ما يكفيك فان كان ذلك حلالا قد زهدت فيه و ان كان حراما لم يكن فيه وزر فاخذت كما اخذت من الميتة، فان كان العتاب فالعتاب يسير و اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا، و اعمل لاخرتك كانك تموت غدا و اذا اردت عزا بلا عشيرة و هيبة بلا سلطان فاخرج من ذل معصية الله الي عز طاعة الله عزوجل»؛ بحارالانوار، ج 44، ص 139.